Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nevěřte dietám v časopisech!

Snad v každém časopise pro ženy najdete zaručené úžasně fungující diety, obzvláště po Vánocích, nebo před plavkovou sezónou... Zkoušeli jste je držet? Fungovaly? Mám dojem, že kdyby ano, jsme už všichni krásní a hubení!

Jenže bohužel Vám tyto diety nejen že nepomohou ale mohou Vám i uškodit, v krajním případě i poškodit zdraví. A proč vlastně tyto diety nefungují? Protože každý jsme přece jiný. Těžko můžete dát jeden a ten samý jídelníček osmnáctileté slečně, která denně sportuje, měří 180 cm a váží 60 kg, a padesátileté ženě, která celý den sedí v práci a jediný její pohyb za celý týden je nakupování, měří 160 cm a váží 80 kg. Každý potřebuje stravu nejen podle své aktuální váhy a jak velkého úbytku chceme dosáhnout, ale také podle věku, výdeje energie, aktivit atd.

Stejně tak každý máme jiné zvyklosti týkající se jídla a hlavně jiné chutě. Přece se nebudu nutit do pivní diety, když pivo nepiju, ani do banánové diety, když mi nechutnají. Toto jsou samozřejmě extrémní příklady, ale pokud máte v jídelníčku jídla, která Vám nechutnají, je daleko pravděpodobnější, že u něj samozřejmě nevydržíte a spravíte si něčím jiným chuť.

Zásadní problém je však v tom, že téměř všechny diety velmi výrazně omezí příjem energie. Za celý den Vám doporučují přijmout cca 5000kJ a to je opravdu málo. V průměru žena spotřebuje za den 8000kJ a to i když má sedavé zaměstnání a nesportuje! Při nevhodném složení stravy, kdy nemáte dostatek bílkovin, tak při takovéto dietě začnete  ztrácet nejen tuk, ale i svaly, což určitě není žádoucí.

Co je ale nejhorší na takovéto dietě? Vaše tělo potřebuje každý den určité množství energie na to, aby bylo schopné fungovat. Tomu se říká bazální metabolismus. I když jenom ležíte v posteli, tak tuto energii tělo potřebuje na správné fungování všech orgánů. Pokud začnete s dietou, která vám dodá menší množství energie, než je to pro tělo potřebné, začne vaše tělo šetřit a přizpůsobovat se. Takže si po čase vystačí s menším  příjmem energie a i s ním zajistí základní funkce. Bazální metabolismus se tedy sníží. Bohužel ve chvíli, kdy dietu porušíte a najíte se tak, jako normální člověk, který žádnou dietu nikdy nedržel, pro vaše tělo už to je jako byste se přejedli a začne ukládat energii, kterou nepotřebuje, ve formě tuků. A zvýšit bazální metabolismus na původní úroveň je bohužel velmi velmi obtížné a daří se to jen velmi pomalu. Proto pozor aby vaše snaha nebyla nakonec kontra produktivní.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář